watch the mellon collies blossom

----z-elektripaber

kolmapäev, märts 30, 2005

 

suur õhupallimees

*
ja ma komistangi peaaegu oma sidumata ketsipaelade pärast, aga ema ütleb, et kõik on korras, et ära muretse. lihtsalt seo paelad kinni.
terve lõbustuspark on kisa täis, nagu karussellidel laulaksid kajakad, mitte inimesed. hääled, nagu avaras tsentrifuugis. nagu siiruviirulises õhukoridoris.
ameerika mägede kõrval õõtsub täispuhutud sinine vaal, nagu pehme kummist tarretis. pistan selle poole jooksu. ema hüüab: "paelad!"

ja siis ma võtangi vaala moka ääres ketsid jalast, aga keegi hüüab kahiseval häälel minu nime ja ma pööran end paar korda ringi, et aru saada, kes ja miks. vaatan jälle batuuti ja ootan, et praegune lastering juba ära aetaks. mingi 5 põnni seisavad veel siin minu läheduses, ärevil. vedrud kõhus valmis. hüplemiseks pingul.
jälle see hääl.
ja vaatan vaala selja taha. seal on valge plastikmaskiga pea. kitsaste silma-avadega emotsioonitu naisenägu. aga maski ümber on pahmakas oranže lokkis juukseid. ja kui ta käega jälle enda poole viipab, näen ma tema täpilisest käisest ära, et see on kloun.
paksud valged kindad käes.

lähen vaala taha ja kahisev mehehääl ütleb: "tere." ta ulatab mulle oma käe.
ulatan oma käe vastu ja kui me labasid kokku pigistame, küsib ta: "kas sa õhupalli tahad?"
ja loomulikult ma tahan. "tule siis kaasa. ma annan sulle õhupalli."

kõnnin klouniga lõbustuspargi raudvõrestikust aiani. ronime üle.
klounil on metsatuka ääres must mikrobuss ja kui me lähemale jõuame, näen, et selle külje peale on kleebitud suured mängukaadid.
kloun vajutab pulti ja buss vilgutab tulesid, teeb piikspiiks.
ta tõmbab mikrobussi küljeukse lahti ja ronib sisse. ütleb: "tule ka."

kohe, kui sisse olen roninud, võtab bussi pimedus seest õõnsaks. peaaegu mustaks toonitud klaasid lasevad kõige nõrgemat päikesevalgust sisse. ja kui ma ukse poole oma jala sirutan, tõukab kloun ukse hooga kinni ning istub mu rinna peale.
vaeses valguses näen klouni käes hõbedast noatera välgatavat ja kloun ütleb:
"hüppama, hüppama!"
"mida?"
ema tõukab mind batuudi poole. "mida sa uimerdad? tahad hüpata või ei taha?"
uued lapsed annavad karglemisele esimest hoogu sisse.
"aa... muidugi tahan," ütlen ja ronin vaala paksule punasele keelele.

ja värisev tühja kõhu tunne lahtub nii, et poolenisti ma ei märkagi selle kadumist, aga keegi ütleb: "pst..." ja kui ma vaala kurku vaatan, on valge maskiga klouni pea just seal.
vaatan ema poole ja ta naeratab, jälgib, aga sellegipoolest õõtsun salajaste sammudega kurgu juurde ja kükitan.
"mida sa tahad?" küsin.
ja kloun küsib: "õhupalli tahad saada?"
"ei. mine ära."
"mul on heeliumit."
ma vaikin ja lasen klounil ennast vaadata. siis vajun pikali ja libistan end vaala kurgust alla.
kloun aitab mind välja tirida ja nüüd me oleme vaala selja taga.
"lähme," ütleb kloun, aga ma ei liigu paigalt. urgitsen oma pükste voodri vahelt väikse taskunoa välja ja tõmban tera välja. ulatan noa klounile. ta võtab vastu.
"sa võid mulle haiget teha," ütlen.

ja kloun lükkab maski pealae peale, ajab käed laiali ja ütleb: "sa võid mulle haiget teha."

maniaki naeratus venib üle mu näo ja samal ajal meenub mulle, et klounid teevad mind kurvaks.
*

Comments:
just praegu kõlas lõpuvile ja eesti sai selle punkti ja ma pöörasin pea ekraani poole ja olin vait ja olin vait ja rõõm oli sees, oleks tahtnud hüpata. aga ma olin neist sõnadest nii kohkunud, mis siin oli. sest mind teevad klounid kurvaks, aga ma olen neid alati kartnud ka. alati. "sa võid mulle haiget teha."
 
punkt. ma tahtsin praegu kommenteerida. et ma tean ka. aga ma ei kommenteeri. see oli selle punkti sees, saad aru. äratundmisrõõm. mul on õudselt nõme tunne, kui ma iga su posti tahan kommenteerida. nagu mingi värdja ajastu laps. mingi värdja ajastu. ja siis ma talitsen end. see siin ei loe. sest see on ainult punkt.
 
Ma nägin täna korraks seda klouni. Tekkis nutmise tunne, aga ei saanud ja ei tohtinudki, sest etenduse grimm oli juba peal ja puha ja üldse. Me tegime koolis ka seda harjutust, et "sa võid mulle haiget teha". See on väga raske harjutus. Selgelt meeles. Sest kui sa ükskord usud ja on, siis on väga karm, et teine võibki sulle haiget teha. Hingeliselt, füüsiliselt. Ja sa oled oma heade sõprade keskel, keda kõiki sa usaldad. Aga nad peavad seda ütlema, sest selline on harjutus. Osati läks hüsteeriliseks. Noh, see oli ammu ka mingi aasta poolteist tagasi aga meeles on. Muud juttu nagu polnudki väga. Kloune ma kardan usa filmide pärast.
 
Ma muidu ei kommenteeri. Loen ka ainult üks silm kinni.
Osasid asju ei vaata, teisi asju ei näe.
Aga muidu ma tahtsin öelda, et kui midagi loed ja see järsku nagu päriselt tühjaks lööb, siis see on suur asi, sest maailmas on liiga palju sõnu. Ja see polnud kloun ja see polnud ka päriselt see "sa võid mulle haiget teha" (kuigi see iseenesest teeb jah haiget) ja ma ei teagi, mis see oli.
Võib-olla lihtsalt et üks asi viis teiseni ja üks assotsiatsioon tekitas teise ja kolmandagi ja nüüd ma lihtsalt ütlengi et "jah" ja rohkem ei ütle.
Lihtsalt et see oli vahelduseks mingi päris asi, nüüd ma lähen tagasi oma võltsusesse.
Tere.
 
ma vist ei taha et selline väärt asi siia jääks ja näen silmis üht lühifilmi, fotoseeriat, maali, kuulen üht lugu. selle jutu alaline kohalolu on nii värinaid tekitav, et seda ei saa lihtsalt siia jätta. ole osav, jim
 
kas me oleme natuke nagu see lastekamp filmist "IT"?

imelik, et alati kui ma seda filmi nägin, tekkis mul hull tahe selle kamba liige olla.
sest neil olid ühised saladused ja jagatud hirmud ja ainulaadne lähedus. neid sidus küll peamiselt üks kohutav painaja (mis ei ole ju kuigi tore pide ühe kamba koos hoidmiseks), aga see eest said nad kadestusväärselt palju seigelda.

päris elus on teistmoodi, muidugi.
ei olegi nii kipa klounidega kohtuda.
 
Postita kommentaar

<< Home