watch the mellon collies blossom

----z-elektripaber

kolmapäev, august 31, 2005

 

mormoon

...
ja läksin peale eelnenud kahe sissekande valmis kirjutamist bussi peale Generation X-i lugema ja linna poole sõitma ja minu kõrvale istub ülikonnas ja lakiga korrektsetesse vagudesse kammitud juustega noormees Elder Leveer (elik Vanem Leveer), suus aktsendipaksune eesti keel ja sünnipärane ameerika inglise keel ning käte vahel tumesinine raamat pealkirjaga "Mormoni raamat - teine testament Jeesusest Kristusest".
ta alustab vestlust pisiasjadest, nagu: "mida sa loed" ja "kust sa pärit oled" ja "kui vana sa oled".
ning ma saan teada, et tema on Ameerikast ühest a-tähega osariigist, mis mul meelest lipsas ja et ta tuli Eestisse kaheks aastaks ja et eesti keel on väga raske. ta näeb välja, nagu 27, aga selgub, et ta on 20. "i'm only a kid," ütleb ta.
ma saan teada, et ta läheb varsti USAsse tagasi ja et ta läheb seal siis ilmselt ülikooli. abielluda küll veel ei taha.
ja siis ta hakkab mulle rääkima mormoonipiiblist. nüüd on mul Generation X juba kotti pistetud ja kõrvad lahti tehtud. ta räägib mulle sellest, kuidas prohvet Joseph Smith 200 aastat tagasi metsas palvetades ilmutuse sai ja Jeesuse uued sõnad egiptuse keelest inglise keelde tõlkis. (ma kuulsin, et ta ütles translated from Egytian... kuulsin ma õigesti?)
ta ütleb, et mormoonid on normaalsed tavalised inimesed ja soovitab mul mormoonipiiblist ühte kindlat peatükki lugeda, mis teda ennast väga aitas. aga selleks hetkeks on buss juba Hotell Tallinki poole lõpppeatusesse pööramas. (<- 3 p-ga sõna) me läheme maha ja Elder Leveer küsib mult telefoninumbrit. ma ütlen talle, et ma ei taha eriti anda, et see on imelik. me just kohtusime. Elder Leveer ütleb, et see on arusaadav aga et ma astuksin siis nende Pelgulinna keskusest läbi. et ma võin seal näiteks inglise keelt õppida, kuigi ma pidavat seda täiesti ilma aktsendita rääkima. keskusest saab ka vastuseid küsimustele, mis tekkida võivad. ma ütlen, et olgu, anna mulle keskuse kaart. ja tema ütleb, et annan ainult juhul kui sa lubad, et sa selle peatüki läbi loed. ma arvan, et ma pean selle bussipeatuses läbi lugema, aga ei. ta annab raamatu mulle. "it's for free." ma olen tänulik - mul on nüüd mormoonipiibel. "very cool. thank you." (-mina) Elder Leveer loodab mind veel nende Pelgulinna keskuses näha ja küsib, et kus ma muidu elan. viimaks ütleb viks noormees, et ta ei kuluta rohkem mu aega. me läheme sõbralikult lahku ja ma jooksen vibreerivas hämmingus Viru Keskusesse. õnneks on Pahla Laseringis ja ma saan talle kohe loo ära rääkida. Pahla ütleb, et spooky. teda hirmutab sektivärk. me räägime ka muust, näiteks Seitsmest samuraist ja pulmakleidist, aga mul on tunne, nagu ma hoiaksin temast mõtteliselt kinni, et tasakaalu säilitada. ah et selline asi juhtub mõni tund pärast seda kui ma kodus Jumalast ja religioossusest mõtisklen. kuidas ma saan seda mitte võtta märgina? õigus: juhtunut juhusena võttes. ma ei ole kunagi ennast mõtteliselt mormoonide sekka taibanud arvata ega taipa praegugi. eelarvamuse pärast. mormoonid on ju need süsimustade riietega inimesed, kes elavad lukustatud pisikülades, kõnelevad ainult palvetades ja arvavad, et elektripirn on kurjast (nagu ühes Dexter's Laboratory osas, kus Dexter kartulimugulast elektripatarei tegi).

näis, kuidas ma seda seedin.
aga mul on nüüd mormoonipiibel.

Comments:
Endise teoloogiaüliõpilase kommentaar:

Pisikestes suletud külades elavad mennoniidid ehk amishid. Hoopis teine seltskond:) Mormoonid on täiesti kaasaegsed ja elektripirni vastu pole neil midagi:)Põhiliselt asustavad Utah osariiki, mis ongi nende asutatud.

Mormoonide veidrused seisavad hoopis selles, et neil on täielikult keelatud alkohol, tubakas, narkootikumid, kohv ja tee. Pooldavad hüsteeriliselt abielu ja paljulapselisust - vallaspõlv on nende jaoks miinusmärgiga. St. iga mormoon peab läbi tegema kohustusliku misjonäriaasta, aga pärast seda kosigu ruttu keegi ära ja kukkugu lapsi vihtuma. Kunagi ammu oli neil USA valitsusega probleeme, sest mormoonid pooldasid polügaamiat. Nüüd on neil polügaamia ametlikult keelatud, aga aeg-ajalt selgub, et tegelik praktika pole sellega päriselt kooskõlas:)

Siiski on mormoonide puhul üks asi, mida ma tõeliselt austan ja kadestan. Nimelt nende õpetuse kohaselt on igal inimesel võimalik saada Jumalaks ja luua endale isiklik universum. Vat see on tõesti tase.
 
ma olengi siiamaani mormoone ja amisheid segamini ajanud.
aitäh, et rääkisid. sa võisid vast arvata, et ma ootasin sinu kommentaari kõige rohkem. sest nii see oli.
 
jah, ma just tulin ütlema, et amishid on need hoopis, aga kõik on öeldud.

amishid hirmutavad mind.

mormoonid on need noored triiksärkides mehed seljakottidega? nad on päris kenad. viisakad. nunnud.

aga põhimõtteliselt sulle ju, jim, sobiks mormoonlus? kas sa jood kohvi ja teed? sest sa ju alkoholi ja tubakat ja narkootikume (minu teada) ei tarbi. sul oleks palju vähemast vaja loobuda, kui näiteks mul, kes ma tarbin peaaegu kõike.

(jah, kui ma joon teed, siis ma ei joo kohvi ja vastupidi, nii et ei saa öelda, et ma tarbiks kõike:P)
 
kusjuures, mulle mormoonid meeldivad.
meeste värbamiseks on mehed ja naiste värbamiseks on naised.
nad ei käi linnavahel üksinda, alati kahe või enamakesi.

nad hakkavad raha korjama 2ks aastaks teenistuses viibimiseks juba lapsest saati. nad ostavad süüa ja muid vajalikke asju selle toidu eest ja iga neljapäev nad paastuvad ning päevaraha läheb kirikule.

need mormoonid, kellega ma olen kokku puutunud ongi "just a kid" ning nendega saab alati mõnusat juttu rääkida.

nad on vist ainsad usukuulutajad, kellega olen nõus rääkima st neid huvitab muu maailm ka peale oma usu kuulutamise.

ja mu meelest on MEGA lahe, et nad võtavad vaevaks eesti keelt õppida. respekt!

(ma olen usuvaba, leian, et pean seda rõhutama)
 
mulle meeldisid su lood 21aastasest poisist, ämblikust ja mormoonipoisist. kõige armsamad lood, mida ma täna lugesin. küll päriselust, aga nagu hoopis paremast ja helgemast elust. sellisest, mis on raamatutes, filmides ja mõtetes. hea teada, et ka päriselt võib midagi nii head olla.

aitäh sulle! :)
 
daki//

triiksärgid ja seljakotid, jep.
.
teest ma ei loobu.
no tõesti - loobuda joogist, mille nimi oleks ingliskeelses otsetõlkes "the way"?
no way, ma ütlen.


LL//

algul kui ta bussis kõrvale istus ja rääkima asus, hakkasin ma harjumuspäraselt tema näost ja kõnepruugist nõdra- ja kinnismeelsuse märke otsima, aga Elder oli tõepoolest pigem sümpaatne. teda oli lahe kuulata.
ja ma pole kunagi osanud endale otsidagi mormoonipiiblit.
see oli ootamatult kena temast - mulle raamat anda.
varsti loen selle peatüki ka läbi. lubadusega sai see köide ju ostetud.
.
ta hääldas eesti keelt, nagu Windows Narrator. see oli naljakas. aga täiesti mittehalvustavas mõttes.


evu//

evu, ma tunnen end sinu kõrval ligilähedasena mingile death metal bändile. kui ma nüüd enda lugude helgude peale mõtlema hakkan...
siiski-siiski, ma tänan komplimendi eest.
 
WHATTA H*ELL!

Näed, mida teeb üks lihtlabane typo: http://tindiplekk.blogpsot.com/

Nii sobiv siia teema otsa. Maivõi.
 
....
jäin mõtlema ämblikute juures.
ma olen neid väikesi(suuri!) loomakesi kartnud.mitte paaniliselt.kuid siiski..ma ei julge neile liiga teha ega soovigi.sest nemad on siiski minust väiksemad.ja pealegi,ma kardan,et nad tulevad tagasi ja vat siis...
ning keegi kena inimene kord ütles,et kui majas on ämblikud,on õnn majas!
..
vahel kui ma siin loen neid sinu sõnu,tundud sa olevat üks kõige õnnelikum inimene,keda ma lugenud olen.kuidagi suudad sa olla seda oma sõnades..ka oma retkedel ühest kenast äärmusest teise.olles keskel ja ääres ja hõljudes selle kõige kohal.
see on meeldiv!
...
mormoonipiibel..hmm..seda meeldiks mulle sirvida.minu usuloengud on jäänud taas kaugeks.vahel soovin nende sisse tagasi.seal tartus oli nii meeldiv hommikuti nendes olla.
..

***
tänane tee:kõik need imelised purud,mis pärnaõitest ja melissist ja mustast ja rohelisest teest on alles jäänud
 
Teatavasti oli mormoonide üks põhimõtteid polügaamia, täpsemalt polügüünia (vabandust, naised). Kuigi seda harrastas ainult kaduvväike osa mormoonidest (nt Joseph Smith), oli nii kristlikel kui ka ateistlikel ameeriklastel raske seda mõista. Isegi tänapäeval, kui tehakse mormoonide üle nalja, siis kindlasti naerdakse just mitmenaisepidamise kombe üle (nt "South Park"). Õnneks 1890 keelas mormooni kirik selle tava (ehk oli põhjus selles, et 1862 muutis Kongress polügaamia ebaseaduslikuks).

Aga Jim, kui edaspidi kohtad tülitavaid mormoone, siis järgi neid õpetussõnu:

1)Ära lase mormoonil vestluskäiku enda kätte haarata!
2)Võta solvangud vastu, olemata ise solvav!
3)Püüa pigem mõned faktid või viited meelde jätta, kui anda mormoonile "mormoonidevastast" kirjandust!
4)Kasuta ulatuslikult Piiblit, näidates võimaluse korral ka viiteid.
5)Defineeri oma mõisted ja lase neil omad defineerida.
6)Jää teemade juurde, milles tunned ennast kodus, näiteks Kolmainsus ja päästmine.
7)Pea kõnelusteemast kinni! Tee kokkuvõte.
8)Ole kindel, et suudad oma väiteid kaalukate kirjakohtadega toetada.
9)Ära süüdista mormooni ketserluses! Püüa mitte öelda: Te usute sellist ja sellist asja...
10)Kui mormoon ei usu, et VPP doktriin väidab nii, nagu sina ütled, siis küsi talt, kas ta lahkuks oma kirikust, kui sa talle seda tõestaksid.
11)Alati küsi, kuidas mormoon teab seda, mida ta teab. Kust te teate, et Joseph Smith prohvet oli? Kuidas te teate, et "Mormoonide raamat" tõde on? või Kust te teate, et kristlik kirik täieliku usust taganemise ohvriks langes?
12)Ära lihtsalt ründa mormooni. Kuuluta talle ka evangeeliumi!
13)Hoidu mormooni suure faktide hulgaga üle kuhjamast.
14)Kui ta tahab misjonäriga kontakti hoida, siis palu talt tema "kaarti".
15)Alati pärast vestlust püüa palvetada!
16)Ole kannatlik!

Autor: Hosianna kogudus
 
Postita kommentaar

<< Home